

Instructiuni utilizare aplicatie
1. Scanează codul QR și instalează Reniform App pe mobil / smartphone. Aplicația este compatibilă cu IOS și Android/ Scan the QR code and install the Reniform App on your smartphone. The app is compatible with IOS and Android.
2. Cu aplicația pornită, îndreaptă telefonul spre lucrare și urmează instrucțiunile de pe ecran / With the app open, point your phone at the artwork and follow the on-screen instructions.
3. Asigură-te că telefonul este scos din modul silențios pentru o experiență audio optimă / Make sure your phone is not on silent mode for an optimal audio experience.
Truditoarele
Lucrare artistică în AR:
Animație și imagine - Ioana Nicoară
Ambianță muzicală - Makunouchi Bento
Înregistrări voce - Raluca Gheorghiu, Ingrid Neacșu, Grațiela Bădescu, Anca Markos, Maria Salcă
Dramaturgie - Ioana Toloargă
Lucrarea AR Truditoarele este un produs artistic ficționalizat, care se inspiră din arhiva Teatrului Național Aureliu Manea Turda.
Context istoric
Până în ultimele decenii, teatrul turdean avea o tradiție în a menționa pe afișe nu doar numele echipei artistice (așa cum se întâmplă de obicei), ci și pe acelea ale personalului tehnic implicat în realizarea unui spectacol. Astfel, afișul devine un martor al schimbării de generație, dar și al muncii și al profesiilor invizibile pentru spectator: sufleor, peruchieră, costumieră, garderobieră, plasatoare, regizor sau regizoare tehnic(ă), croitoreasă, machioză ș.a. Cu precădere, Femei. Totodată, felul cum sunt plasate pe afiș, fontul, dimensiunea textului, sunt elemente care vorbesc despre putere și despre ierarhia care se stabilește în funcție de contexte particulare (între „vedetele” teatrului și „muncitoarele” teatrului, de exemplu). Incursiunea diacronică realizată de Sara Pongrac în articolul1 care a inspirat poemul-cântec, dar și interviurile cu angajatele teatrului (o arhivă vie) explorează rolurile, emoțiile și munca acestor femei. Imaginarea sau reconstrucția identității lor socio-economice, a biografiilor lor ficționale (unele dintre ele: femei fără studii, foste muncitoare din Turda, dar, mai ales, din satele vecine, care dau concurs de angajare la teatru) revizitează, din prezent, aceste relații de putere.
1 Sara, Pongrac, Fetele care țin cortina. Un atlas sentimental al muncii din culise, https://www.tnamtdigital.ro/wp-content/uploads/2025/06/Draft-final-Sara-Pongrac.pdf
Scenă Truditoarele - dramaturgie Ioana Toloargă
STROFA 1
CIMENTUL-GREUL-COPILUL
ai 20 de ani
faci ciment
seara joci hora-n ansamblu
ziua faci ciment
seara ești cu brigada
aduci țuică de prune
făcută de Ticu
ziua faci ciment
într-o dimineață înțelegi că o să ai un copil
seara faci ciment
modelezi praful ud din rebut până iese o mogâldeață
un copil nu-i o pietricică
azi o ai și mâine-o spargi
nu mai poți să cari saci
ziua faci ciment
te doare spatele tare și burta se umflă
ziua faci ciment
stop.
telegramă trimisă părinților tăi
angajat la teatru - stop - fericită - stop - nu mai fac ciment - stop
ai 25 de ani
viața ți se schimbă la 180 de grade
ziua piepteni peruci
seara aranjezi părul
la repetiții o mângâi și ea dansează
lovește cu piciorușele
seara desfaci agrafe
dimineața faci bucle
noaptea o visezi
cu părul lung de pe scenă până în public
tu îl împletești
pui flori în el
REFREN CU NUME (poate putem să punem numele în postproducție sau pe dedesubtul monoloagelor și cântecului?)
Fetele care au ținut cortina Teatrului Național Aureliu Manea între 1948 și 2018:
1. Valentina Iancu – sufleor
2. Viorica Gallin – regizoare tehnică
3. Ghiorghina Nemeș – coordonatoare tehnic & contabil materiale
4. Emilia Miron – costumieră
5. Valentina Graur – sufleor
6. Rosemarie Leoveanu – sufleor
7. Elena Forțu – scenografă
8. Eliza Urcan – schițe costume
9. Ileana Hodiș – schițe și decor
10. Eugenia Zania Buiuc – schițe decor și costume
11. Eufemia Oneț – costumieră
12. Valentina Negoescu – sufleor
13. Viorica Malski – peruchieră
14. Alice Botez – coregrafă
15. Marga Ene-Bogdan – decor și costume
STROFA 2
STICLA-FRICA-MUNCA
ai plecat de la sticlă acum 30 de ani
noaptea visezi scena plină de cioburi
ca de rouă
tu trebuie să faci curat
intri desculță și aduni cu mâinile goale
cu brațele până la umeri
cu tot corpul de-a rostogolul
cioburile cresc din sângele tău
ca o grădină pitică
brusc înțelegi
e aceeași sticlă
tu ai făcut-o și ai adus-o din fabrică
pe tălpi ai adus-o
ca pe-un parazit
până în spatele scenei
noaptea, ea și-a făcut loc și acum vrea să joace
o jumulești ca pe-o buruiană
ptiu, scârbă, din podeaua scenei noastre
până să vină actorii o să fie curat
ea nu se lasă
o pădure uriașă crește deasupra, până la ștăngi
ai jura că e de diamant
cauți mopul și mătura
cauți toporul și ranga
ia uite
ce caută femeia asta cu batic
cu șorț și cu mătură
pe scena teatrului național?
30 de femei cu batic
60 de femei cu batic
toate cu spatele arcuit, ca la o săritură în bazin
ești femeie de serviciu la teatrul național
singura femeie de serviciu
singura egal o armată de tu care
curăță spală dă cu mopul șterge praful scutură ridică
aranjează așază
acum visezi că nu termini
corpul tău
caleidoscopic
pe toată scena
multă sticlă de la fabrica unde ai lucrat înainte
și în sală intră publicul
REFREN CU NUME
16. Maria Rosetti – scenografă
17. Ortanza Coțoc – sufleor
18. Ștefania Șerban – sufleor
19. Anna Bologa – sufleor
20. Valeria Ilea – sufleor21. Florica Ciurea – sufleor
22. Felicia Aram – decor și costume
23. Preda Valeria – garderobieră
24. Eva Bîrsan – costumieră
25. Tina Negoescu – sufleor
26. Silvia Sur-Moscu – secretar literar
27. Ana Tordai – recuzitieră
28. Olga Grigoriță – dactilografă
29. Ana Șuteu – plasatoare și cabinieră
30. Eufemia Ciocîrlan – croitoreasă sefă
31. Ana Nyulaș – cabinieră
STROFA 3
COASE ȘI DESCOASE GURA NU-I MAI TACE
cortina asta tu ai cusut-o
și pantalonii ăștia
și rochiile din toate spectacolele
când nu terminai
le luai acasă
și-acuma vor ca să te scoată la pensie
că vezi doamne gata
nu mai vezi bine
și tu zici
Mara coase și descoase
mâna nu stă
gura nu-mi tace
și cânți o romanță
o dată s-a-mbolnăvit o actriță
și nu mai avea voce
tu ai stat în spatele cortinei
ea și-a deschis gura
și tu ai cântat
și-acum vor să te dea anticipat
că tu coși pe pipăite
tu coși fără ochi căci
Mara coase și descoase
mâna nu stă
gura nu-mi tace
mâinile tale urcă în fiecare seară pe scenă
cânți și coși
așa te-ar găsi sfârșitul lumii dac-ar veni
cu o mânecă-n clini în poală
și ți-ar da niște timp
să te lase să termini căci
Mara coase și descoase
mâna nu stă
gura nu-mi tace
REFREN CU NUME
32. Valeria Preda – garderobieră
33. Elena Miron – butafor
34. Lorincz Ghizela – croitoreasă
35. Frăteanu Maria – peruchieră
36. Niculai Aurelia – cabinieră
37. Simona Valeria – plasatoare
38. Grunzo Maria – plasatoare
39. Ionescu Ghizela – garderobieră
40. Cimerdean Rodica – garderobieră
41. Vasilescu Ana – curier, îngrijire și pază
42. Varga Berta – îngrijitoare
43. Elisabeta Salcă – secretar literar
44. Ana Costin – sufleor
45. Maria Chioreanu – peruchieră
46. Ileana Leș – plasatoare
47. Ana Cosac – sufleor
PLASATOAREA: Șșșșșșșttttt. Gata. Vă rog frumos să v-așezați! Pe aici!... Și-n liniște, c-a-nceput deja! Sunt plasatoare-aci de 40j de ani. Știu sala cu ochii-nchiși. Momentul meu preferat e când se stinge lumina și parcă toți ne ținem respirația până când…
CÂNTEC
ne-au chemat și am venit
toate fetele, toate colectivele
sufleore și peruchiere
portărese și plasatoare
costumiere și croitorese
îngrijitoare și machioze
s-o vedem mireasă
mândră și frumoasă
teatrul e fetița noastră
cu voi se cunună
‘n fiece săptămână
‘n fiece sară
că-i spectacol doară
iară noi mamele surorile
cumnatele vecinele
toate nevăzutele
de flori țiitoarele
de griji purtătoarele
la nunt-am venit
de-unde ne-ați găsit
și ciment și sticlă
și masă și casă
și mamă și soață
să gătim mireasa
căci teatrul ni-i fata
una cu rochia, alta cu vocea
una să coasă, alta să șoptească
una să pieptene, alta să curețe
nu ne știți numele
mame la mireasă
gospodine-acasă
teatrul ne e fată
se mărită-ndată
un fecior de împărat
îi va fi bărbat?
REGIZOAREA TEHNICĂ: STOOOOP! Voiam să vă zic num-atâta. Am avut în subordinea mea 10 mașiniști, 10 oameni la ateliere și-ncă vreo câțiva care numa s-or perindat pân teatru. Tăți până la unu bărbați. Io, o femeie, ni… Unu nu mi-o-ntors vorba. Și când am zis, s-a făcut. Dar eu o secundă în toată viața mea n-am putut să-mi imaginez teatrul ăsta altfel decât ca pe-o femeie. O femeie care ne face pe tăți mai deștepți și mai buni - cum fac femeile. O femeie puternică - iară când vorbește ea, taci ș-asculți doară.
noi o pregătim
o-nțolim, o înnoim
o facem frumoasă
să-i fie mireasă
noi ținem cortina
trenă lungă să-i ajungă
voalul de mireasă
teatru-i mândra noastră
REFREN CU NUME
48. Rodica Iușan – sufleor
49. Rodica Sabău – personal de sală
50. Maria Luca – personal de sală, recuzitieră, cabinieră
51. Victoria Gârlea – personal de sală
52. Lucreția Rusu – personal de sală
53. Mariana Iozan – croitoreasă
54. Daniela Rusu – peruchieră
55. Maria Gherman – îngrijire și pază, garderobieră
56. Liana Bothăzan – sufleor
57. Maria Borza – cabinieră
58. Marcela Botnar – garderobieră
59. Ana Crișan – personal de sală
60. Adriana Costin – personal de sală
61. Ana Moldovan – plasatoare
62. Ileana Crișan – plasatoare
63. Rusu Lucreția – portăreasă
64. Doina Man – garderobieră
65. Alexandra Filep – recuzitieră
66. Elena Popa - croitoreasă
