

Instructiuni utilizare aplicatie
1. Scanează codul QR și instalează Reniform App pe mobil / smartphone. Aplicația este compatibilă cu IOS și Android/ Scan the QR code and install the Reniform App on your smartphone. The app is compatible with IOS and Android.
2. Cu aplicația pornită, îndreaptă telefonul spre lucrare și urmează instrucțiunile de pe ecran / With the app open, point your phone at the artwork and follow the on-screen instructions.
3. Asigură-te că telefonul este scos din modul silențios pentru o experiență audio optimă / Make sure your phone is not on silent mode for an optimal audio experience.
Scările de la intrarea artiștilor
Lucrare artistică în AR:
Animație și imagine - Ioana Nicoară
Ambianță muzicală - Makunouchi Bento
Înregistrări voce - Grațiela Bădescu, Călin Mihail Roajdă
Dramaturgie - Ioana Toloargă
Lucrarea AR Scările de la intrarea artiștilor este un produs artistic ficționalizat, care se inspiră din arhiva Teatrului Național Aureliu Manea Turda.
Context istoric
Pe plan național, 1977 înseamnă împlinirea a 125 de ani de la inaugurarea primei clădiri a Teatrului Național din București și cea de-a doua ediție a Colocviului național despre arta comediei, la Galați (conform revistei Teatrul). Totodată, este anul cutremurului care a zguduit Bucureștiul și o perioadă premergătoare plecării din țară a lui Liviu Ciulei și Lucian Pintilie.
Pe plan local, 1977 este anul premierei spectacolului Cotele apelor Dunării, de Valentin Munteanu, aducându-i împreună pentru prima dată pe regizorul Aureliu Manea și pe scenografa (care îi devine soție) Clara Racz Manea (Labancz). După un periplu de creație la Sibiu (unde susține spectacolul de licență, cu Rosmersholm, de Ibsen, în 1968), Iași, Timișoara, Piatra Neamț, Manea încheie etapa de creație a „naturalismului subiectiv”. Perioada turdeană presupune un adevărat laborator de creație, subsumată etichetei de etapă a „distanțării” (așa cum o numește chiar regizorul)1. După Tigrul (1971), Roata în patru colțuri (1971), Gaițele (1972), Mașina de scris (1972), toate lucrate în colaborare cu scenograful Paul Salzberger, Manea revine la Turda în 1977, când o cunoaște pe Clara Racz (Labancz). Ea debutase în același an, acasă, la Turda, cu spectacolele: Moscheta și Comedie de modă veche. În continuare, angajată la Turda și apoi la Târgu-Mureș, scenografa are o carieră prolifică, semnând decorul și costumele pentru spectacole în Sibiu, Cluj, București, ș.a.
Manea era fascinat, în piesă, de „prezența femeii în fața pericolului, (căci) Valentin Munteanu are rafinamentul de a crea o confruntare între două femei legate de iubirea şi credinţa unui bărbat”. Totodată, își propune ca experiența de lucru la spectacol să aibă și o finalitate artistică foarte puternică: „Vom realiza un spectacol-manifest. Un spectacol politic. Un spectacol despre eroism şi căutarea unei comori existențiale”.2
1 Informații colate din articolul DMTR despre Aureliu Manea, semnat de Oana Cristea Grigorescu, https://www.dmtr.ro/artist/manea-aureliu/ și din arhiva TNAM.
2 El, vizionarul. Aureliu Manea, volum coordonat de Florica Ichim, Supliment Revistei “Teatrul Azi”, București, 2000, pp. 37-38.
Scenă Scările de la intrarea artiștilor - dramaturgie Ioana Toloargă
Actrița care o joacă pe Clara: Dramaturga se gândește oare ce era în mintea Clarei înainte... Dar nu vrea să o întrebe. Poate pentru că e o gimnastică mentală bună. Poate pentru că are acum vârsta ei de atunci și îi place să-și imagineze. Poate pentru că cea pe care ar întreba-o, Clara de acum, nu e aceeași cu o Clara de atunci, care ieșea grăbită pe poarta casei.
Clara: Chei. Mapă. Piesa. Rujul. Genta. Parcă mă strânge un pic un pantof. Împinge un pic spre vârf! Gata, așa…
Actorul care îl joacă pe Aureliu Manea: La el e un pic mai greu. Dramaturga se întreabă dacă e pentru că l-a studiat la facultate și nu și-l poate imagina altfel, oricâte mărturii intime ar auzi… sau pentru că e bărbat… Ar fi vrut să o studieze și pe ea la facultate, chiar dacă nu a făcut scenografie.
Rică: Am reluat Roata. Intrarea în scenă nu e bună! Dacă ar intra altfel, dacă ar avea mai mult curaj, dacă ar crede mai mult…
Clara: Așa! Bun! Respiri adânc și intri hotărâtă! Spui clar și răspicat: Bună ziua, numele meu este Clara și sunt scenografa spectacolului. Mă bucur să vă cunosc! Am auzit foarte multe despre dumneavoastră… Doar n-am emoții, nu? Trupa o cunosc, sunt acasă… Totul ar trebui să fie mai simplu. Mai direct.
Rică: Și de astăzi începem Cotele… O să-i strâng pe toți în regizorat și o să mă deschid… O să le spun că „fără teatru aș fi ajuns un infirm sufletește”. O să le spun cât a însemnat pentru mine că directorul m-a chemat la Turda și cum anii ăștia de laborator m-au crescut, ca regizor, ca om. Datorită lor! Am să le spun cât de mult cred eu în ei și cum tot ce-mi doresc e RECIPROCITATE. Să credem unii în alții, să mă urmeze, dar nu orbește, ci pentru că aleg, pentru că noi toți vrem să clădim același teatru.
Clara: Trebuie să aibă încredere în mine și să mă respecte, dar, mai ales, trebuie să mă creadă egala lor… Să îi câștig de partea mea! Să fii tânăr într-o meserie nu trebuie să fie mereu un dezavantaj!
Actrița care o joacă pe Clara: Poate că dramaturga a spus asta, pentru că i se pare importantă scena asta pentru Clara. Sau ca să își, ca să ne dea, nouă, tuturor, CURAJ! Dacă ei au putut, noi de ce nu?
Rică: Poate că au fost nemulțumiți, și pot înțelege, că nu au, cu mine, priza la publicul turdean pe care ar avea-o cu o comedioară ușurică… Gândul la faimă nu e ceva rușinos… “Turda este un oraș cu un teatru cât se poate de curajos. Dacă un regizor îndrăznește, el va găsi actori care-l vor urma până la capăt.” Au venit să-i vadă Ciulei și Pintilie și Penciulescu și Beligan… Nu trebuie să uite!
Actorul care îl joacă pe Aureliu Manea: E emoționant să spun asta, să îl joc pe el spunând asta și să fiu actor aici.
Clara: Cum ar fi să fac, așa, o glumă? Să mă duc cu schițele de la altceva și să-i las să se chinuie să-mi înțeleagă propunerea?... Saaaau… Știu! Să le povestesc cum m-am făcut scenografă pentru că, în copilărie, mă jucam cu Ana în wc-ul dezafectat din curte. Cum puneam mobila de păpuși făcută de tata și acolo era sufrageria, altundeva era dormitorul. Eu coseam hăinuțele.
Rică: Aș vrea să ajungă înaintea lor. Să apuc să o cunosc.
Clara: A lucrat cu Paul Salzberger până acuma. Poate că-și imaginează colaborarea cu un scenograf într-un fel și numai într-un fel. Nu! Vidi și Ana au zis că e amuzant și curtenitor, sensibil și creativ. O să ne-nțelegem… Doar că face toate lucrurile altfel. Oricum, o să fie și Vidi acolo. O să mă uit la el și o să zâmbesc și o să știu că sunt acasă. Că sunt înconjurată de prieteni vechi, care mi-au devenit colegi… Păcat că nu e și Ana - ar fi fost tot ca-n copilărie!
Rică: Ar trebui să ajungă din clipă-n clipă… Vidi mi-a zis de ea că e talentată și deschisă. Sper să intrăm amândoi repede în joc. Piesa asta “este o casetă vie, un aparat magic”. Noi doi, regizorul și scenografa, o să găsim împreună cheița și o să vedem în adânc ce intensitate are privirea lui Valentin Munteanu. “Şi poate o să aflăm odată ce culoare au ochii acestui om.”
Clara: De ce îmi tremură mâinile pe balustradă? Ce, Doamne, am? Clara! Adună-te odată!
Actrița care o joacă pe Clara: Poate că dramaturga a inventat asta. Poate că, în ziua aia, Clara nu s-a gândit la nimic altceva în afară de text și de pantoful care o strângea puțin la vârf.
Actorul care îl joacă pe Aureliu Manea: Poate că el, regizorul, era perfect stăpân pe tot ce se întâmpla. Poate că dincolo de șarmul lui personal nu mai era nevoie de nicio încercare de a-i cuceri pe actori.
Rică: Ana a zis că e frumoasă și talentată și să mă port blând cu ea, că altfel n-o să știu ce uragan a dat peste mine. Poate c-am să fiu o dezamăgire. Cine știe ce și-o imagina, din povești… Și-apoi o să mă vadă - un ins banal și aproape chel, care e ca un copil mare, cu ritualuri și viziuni…
Clara: Poate se așteaptă toți la cineva cu mai multă experiență sau mai matur, la cineva care vine la prima întâlnire cu un portofoliu și 5 propuneri de schițe și de costume pentru piesă.
Rică: Așa o să-ncep, cu ce-am scris pe bilețelul ăsta: “dar sufletul mi-e ca un pian prețios și închis, a cărui cheie s-a pierdut. Cred că în noi înșine există mai mult decât ceea ce știm deja.”
Actrița care o joacă pe Clara: Poate că aici el s-a împiedicat pe scări.
Rică: Ea e! Exact cum mi-o imaginasem când mi-au povestit Ana și Vidi. Vrei să te căsătorești cu mine?
Clara: Da. Ce-am făcut?
