În cadrul Festivalului Internațional de Teatru din Turda (FITT 2022), pe durata a 3 zilei, clădirea teatrului s-a deschis într-un mod neconvențional către public, prin Instalația Performativă TNAMT Digital, parte a proiectului Arhiva Artistică TNAMT Digital. Intrând în grupuri ghidate, spectatorii au pornit în explorare prin coridoarele, culoarele și încăperile mai puțin cunoscute ale clădirii, cele care alcătuiesc structurile de culise. Acest traseu itinerant a oferit publicului ambianța și prilejul de a descoperi fragmente din ampla istorie a instituției, regândită, decupată și valorificată prin viziunile și perspectivele unei echipe de artiști interdisciplinari. Pentru o contextualizare a ceea ce propune instalația, aflăm mai multe prin cuvintele Luanei Hagiu, regizoare și coordonatoare a echipei artistice:
Aducând laolaltă trecutul și prezentul, proiectul co-finanțat de AFCN, Arhiva Artistică TNAMT Digital, și-a propus redescoperirea arhivei teatrului și utilizarea acesteia pentru deschiderea ușilor către o nouă formă artistică: instalația performativă. Astfel, materialele și documentele despre producțiile deceniilor trecute au fost puse la dispozița a cinci artiști interdisciplinari pentru a facilita acestora construcția de spații conceptuale și scurte momente performative.
Printre acești artiști am avut norocul să mă aflu și eu. Prima întâlnire cu arhiva a fost una marcantă: o sală mare, împânzită de cutii de carton pline cu dosare din trecut. Părea a fi o muncă enormă parcurgerea acestor materiale, însă în scurt timp s-a demonstrat că deși urma să fie dificil, urma să fie de asemenea și extraordinar de entuziasmant, interesant și palpitant. Fiecare fotografie de spectacol aducea noi planuri, fiecare schiță de costum deschidea o nouă ușă către o nouă idee, fiecare titlu de pe fiecare afiș răsuna cu impozanță și trezea și mai multă curiozitate.
Procesul a fost sinuos: după ce fiecare dintre noi a descoperit arhiva și și-a conturat ideile, a început marea mutare a obiectelor. Echipa teatrului (atât artistică, cât și tehnică) ne-a ajutat la fiecare pas plină de voie bună și găsind mereu variante ajutătoare, astfel încât pe parcursul a mai puțin de zece zile, un traseu care străbătea întreg teatrul a fost împânzit de fotografii, tablouri, costume, elemente de decor și recuzită din spectacolele de demult.
Curând, au început micile bucurii: oamenii ne opreau pe holuri să-și exprime emoțiile trăite atunci când treceau întâmplător prin instalație și-și descopereau expuși în tablouri, afișe și fotografii prieteni din trecut, părinți, muze. Fiecare astfel de moment ne-a întărit credința că prin „renașterea” artistică a arhivei vom bucura turdenii care își vor aminti – prin munca noastră la arhivă și în această instalație – de zilele de creație și serile de spectacol din teatrul din Turda.
Structurile performative au oferit și suflu acestei instalații, împletind prezentul, prin actorii pe care publicul îi cunoaște din spectacolele prezentului, cu trecutul, prin materialele pe care aceștia le folosesc, costumele pe care le poartă și gândul interior care pornește din dragostea
față de o istorie frumoasă, care trebuie adusă la lumină: o hangiță (Maria Salcă) care îndrumă
copii la a colora schițe de costume, făcându-i să râdă împreună cu ea, două personaje din
trecut care vin în prezent pentru a aminti că gândurile femeilor sunt aceleași, la bază, dintotdeauna (Ingrid Neacșu, Anca Markos), un actor care are nevoie de ajutor la a-și repeta
textul (Doina Șoproni/Ioan Alexandru Savu), dar și un moment de realitate ne-construită
regizoral – domnul Ginuc Crișan, care oferă amintirile sale reale despre timpurile trecute din
acest teatru.
Experiența instalației performative este una eclectică din toate perspectivele: travaliul
construirii acestei instalații este echilibrat de încântarea pe care oamenii o admit la finalul traversării acestor „culoare ale amintirii”. Proiectul Arhiva Artistică TNAMT Digital a adus în zilele noastre aerul alb-negru al trecutului și i-a dat culoare.
Luana Hagiu